Kalium

Kalium (K) är ett grundämne och ett spårämne som är vanligt förekommande i naturen och som påverkar olika delar av människokroppen. Vi behöver det för vattenbalansen och syra- och basbalansen i kroppen, för musklernas och njurarnas funktion, nervfunktionen samt hjärtat. Det sänker dessutom blodtrycket.

5% av det totala mineralinnehållet i våra kroppar består av kalium, ynka 2% av dessa finns i kroppsvätskorna, resterande 98% finns i cellerna, vilket innebär att om kaliumbrist uppstår kan det få förödande konsekvenser. Det kan påverka både hjärtat och andra musklers arbete.

De apparater i våra kroppar som är ansvariga för att bland annat bibehålla vätskebalansen i vävnaderna heter elektrolyter. Natrium och kalium utgör majoriteten av våra elektrolyter. De har ett nära samarbete i vad som kallas natrium/kalium-pumpen för att hjälpa kroppen att fungera som den ska. Förutom att se över vätskebalansen hjälper natrium/kalium-pumpen till vid omvandlingen när glukos blir glykogen, reglerar hjärtrytmen, befordrar utsöndring av hormoner, kontrollerar aktiviteter som rör hjärta, muskler, nervsystem och nästan alla celler i kroppen, hjälper till vid uppbyggande av benstomme och mycket annat. Det är alltså ett stort och viktigt jobb och för att detta ska fungera optimalt bör vårt intag av kalium vara dubbelt så stort som natriumintaget, men det är vanligt att det är precis tvärtom vilket är ett problem. För att kroppen på bästa sätt ska ta upp kaliumet bör det kombineras med vitaminen B6.

Det var inte förrän i början av 1700-talet man lyckades visa att kaliumsalt inte är detsamma som natriumsalt utan att de två är olika mineraler. 1789 omnämndes kalium som en egen kemikalie och först 1926 upptäcks det att kalium är livsnödvändigt för normal tillväxt och liv. Kalciumbrist kallas hypokalemi och ett konstant för högt värde kalls hyperkalemi.

Vid kaliumbrist

Kaliumbrist kan uppstå vid energifattig kost. Ett rikt intag av salt och ett snålt intag av grönsaker och frukt kan leda till brist. Har man diarré eller kräkningar försvinner kalium ur kroppen och det är bra att fylla på vid tillfrisknande. Regelbunden fysisk träning som gör att man svettas mycket kan leda till kaliumbrist. Kroppens upptag av kalium kan försämras vid användning av urindrivande medicin, laxermedel, alkohol, kaffe, viss godis och socker. Tecken på ett ökat kaliumbehov kan vara stress, utmattning, akne, starka svettningar, muskelsvaghet, kramper, stickningar, dålig aptit, depression, trötthet, sömnsvårigheter, förstoppning, sämre minne, hjärtarytmi (en störd hjärtrytm) och högt blodtryck. Brist på kalium kan i värsta fall leda till döden.

Kalium finns i

kalium finns iKalium finns i diverse frukt, mejeriprodukter (särskilt mjölk och fil), rotfrukter och kött (lever, griskött, renkött med mera). Gurkmeja är kanske inte något man äter varje dag, men det innehåller 97% av RDI vid 100 grams intag. Även sojamjöl, melass, vetekli och mandlar är några av de livsmedel som innehåller rikligt med kalium. Sojabönor ligger på 55% av RDI vid 100 gram, andra bönor mellan 35 – 50%, linser 25% och potatis 15%.

Överdosering

Ett medelintag av kalium via kosten är 2-4 gram/dag, så risken för överdosering av kalium är inte överhängande, men om man får i sig hela 15 – 20 gram/dag kan man märka av hjärtarytmi (precis som vid kaliumbrist) och risk för hjärtstillestånd finns. Med andra ord menar forskningen idag att både ett under- och överskott av kalium kan leda till döden, som med andra mineraler är det viktigt att balansera intaget. Det finns dock mycket forskning kvar angående kaliums alla funktioner.

RDI för barn, kvinnor och män

Rekommenderat dagligt intag är betydligt högre än för många andra mineraler. Barn bör få i sig 0,8 – 2,0 gram/dag. Vuxna kvinnor och män 3,1 g/dag, gravida och ammande likaså. Optimalt är att få i sig 3 gram genom kost + 300 mg via tillskott.

Det är ovanligt att behöva äta kaliumtillskott, höjer man istället intaget av frukt, grönt och juicer så brukar det räcka. Vid hårt idrottande och varmt väder kan sportdrycker som innehåller bland annat kalium, natrium och magnesium vara en god idé för att fylla på resurserna. Värt att veta är att kalium inte ofta förstörs vid matlagning (så som näring i grönsaker kan göra), men vid lång kokning kan kaliumämnen lösas upp och på så vis kokas bort.