Fosfor

Fosfor (P) är till skillnad från exempelvis kalcium ett icke-metalliskt grundämne som ingår i kvävegruppen. Fosfor är nödvändigt för alla organismer och samarbetar med kalcium för att stärka våra skelett och tänder, och hjälper till vid bildning av DNA/RNA (vilket är molekyler som finns i alla levande organismer), kontrollerar näringsomsättningen samt är bra för både energiproduktion och uthållighet.

Det finns i flera former. Vit fosfor, även kallad gul fosfor, var den första formen att upptäckas. Detta på mitten av 1600-talet och av tysken Henning Brand. Vit fosfor är giftigt och används bland annat i rökgranater. Det självantänder snabbt om det kommer i kontakt med luft och måste därför behandlas under vatten. Röd fosfor är en svagare variant som inte reagerar lika explosionsartat och inte heller är lika giftig. Fosfor är en viktig ingrediens i bland annat konstgödsel, som är dess största kommersiella användningsområde, nervgaser, bekämpningsmedel och tvättmedel. Det är kanske svårt att förstå varför vi behöver en sådan ingrediens för att må bra, men faktum är att det är absolut livsviktigt och ett av de vanligaste ämnena i våra kroppar. Det är dessutom lika avgörande för vår matproduktion som vatten är. För att fosfor ska kunna tas upp optimalt av kroppen bör man vara noga med sitt intag av D-vitamin då de två samverkar.

Vid brist av fosfor

Det är inte vanligt att ha brist på fosfor, snarare tvärtom på grund av alla fosfatertillsatser som finns, mer om det nedan. Skulle man ändå lida brist på det kan symptomen vara infektioner, blodbrist, benskörhet, att skelettet urkalkas eller mentala problem. Att man tar magsyrehämmande medicin kan leda till ett underskott.

Fosfor finns i

mat som är rik av fosforDet livsmedel som innehåller mest fosfor är bakpulver, 100 gr ger 1416% av det rekommenderade dagliga intaget, vilket inte är nyttigt i det långa loppet, men det är helt okej att äta en kaka då och då. Fosfor finns naturligt i mejerivaror (särskilt ost, beroende på sort), ägg, nötter, bönor, kött och fisk. Hur många procent av RDI man får i sig genom intag av ovanstående beror på sort, det kan skilja en hel del. Ekologisk äggula ger till exempel hela 73% av RDI medan äggvita ger 1,6%. Detta för att äggulan innehåller 522 mg fosfor/100 g och äggvitan 11 mg/100 g.

Vi får i oss 23% via mjölk, fil och yoghurt, 16% via kött och 11% var av ost och matbröd. Vi får i oss vårt fosfor genom maten som i sin tur fått det via jorden. Problemet är inte det vi får i oss den naturliga vägen, utan alla de tillsatser som innehåller fosfater. Det förekommer bland annat som smakförhöjare, för konsistensens skull och för att binda vätska i diverse livsmedel, som korv och skinka. Problem nummer två är att det inte alltid går att se på innehållsetiketten. Vill man ha koll på produkterna så står (eventuellt) betäckningen fosfater under E-nummer.

Överdosering

Det har gjorts studier som pekar på att mat som innehåller tillsatser med fosfor ökar riskerna av hjärt- och kärlsjukdomar samt risken att dö i förtid. Så många som hälften av invånarna i Sverige har så mycket fosfor i kroppen att de berörs av studien. De som har ett stort intag av färdiglagad mat, läsk eller skräpmat ligger sämre till när det gäller ett balanserat intag. Har ens kropp svårt att rensa bort överskottet, exempelvis om man lider av njursvikt, kan överdosering leda till åderförkalkning. På senare år har man även funnit alldeles för höga halter av fosfor i serum, vilket kan leda till en högre dödlighet, särskilt inom hjärtsjukdomar. Både ett för litet intag och ett för stort intag av fosfor kan leda till benskörhet, det sistnämnda på grund av kalciumbristen som kan uppstå.

RDI för barn, kvinnor och män

Rekommenderat dagligt intag av fosfor är för barn 1 – 5 år cirka 500 mg, barn/ungdomar 10 – 20 år 700 mg, kvinnor och män 600-800 mg. Gravida bör få i sig 700 mg/dag och ammande 900 mg/dag.

Problemet är att de senaste åren har vårt dagliga intag snarare legat mellan 1250 – 1540 mg/dag, beroende på tillsatser. Det är planerat att EU 2018 ska se över livsmedelstillsatsers innehåll av fosfater, men vill man undvika detta redan nu och ligga på en mer hälsosam nivå kan man till exempel äta mer hemlagad mat samt undvika läsk.